
Noční běh
20.11.2012 11:00Občas to i na líného člověka přijde. Za světla nebyl čas, zimní dny začínají a končí tmou, nebo prostě chcete okusit speciální atmosféru běhu za tmy. Dobrá volba. V noci je lepší vzduch, nepotkáte moc lidí, psů ani aut. Potud přednosti, v noci je však ve hře víc neznámých a tak můžete zakopnout i o odvrácenou stranu. Teplota rychle klesá, proto oblečení raději víc. Potřebujete mobilizovat větší vůli vyštípat se ven a především trochu domyslet bezpečnost a pohyb.
Běhejte raději po známých trasách, máloco je tak demoralizující jako bloudění za tmy. Nepřepalujte tempo, nedohánějte jiné zameškané tréninky, nemějte vysoké cíle - sbírejte raději kilometry, budujte vytrvalost a užívejte noční klid.
K otázkám vůle se vyjadřuji v jiném textu, zde snad jen poznámku, že už samotné překročení prahu za tmy je vítězstvím vašeho ducha a můžete být už jen za toto na sebe hrdí.
Vidět……
Vždy je dobré mít na hlavě čelovku. V zájmu úspory baterií regulujte průběžně její intenzitu, ať nesvítíte víc, než je potřeba. Pokud si nejste tak úplně jisti, kolik šťávy vašim bateriím ještě zbývá, přibalte si (ovšemže do sáčku) náhradní sadu. Osobně se kloním k tomu, pořídit baterky lithiové, vyrábí se všichni velcí výrobci, stojí sice víc, ale vydrží po celý rok svěží (výrobci uvádí, že dokonce 7x déle než alkalické) a nemusíte je měnit během noci, tedy za tmy, což může být vskutku svízelná činnost.
Na cestu není vidět dobře, proto očima pečlivě skenujte úsek došlapu, cca 6-7 kroků dopředu. Nejbližší dva kroky už nesledujte, nesviťte si přímo pod sebe, to už musí mít váš autopilot vymyšlené, soustřeďte se na to, co přijde a nastavte si příslušně i sklon světla. Odhadujte víc než kdy jindy, jaká nerovnost může číhat pod listím, sněhem nebo v temném stínu.
Zvířata obecně proud světla hypnotizuje a irituje. Při setkání se psem mu tedy nesviťte do očí, zpomalte, pro jistotu vyhledejte očima pána a vyhněte se obloukem.
A teďka jeden soukromý trik: na nočních závodech se mi osvědčilo mít vedle čelovky ještě jednu baterku, a to v ruce. Osamocená čelovka nám vykreslí jen poměrně placatý obrázek. Dvojím svícením pod dvěma různými úhly získáme mnohem plastičtější zprávu o reliéfu povrchu. Vyplatí se to hlavně při finiši nočních závodů – to už jsou reakce pomalejší, není třeba šetřit baterie druhé „náhradní“ baterky a včasná informace o nerovnostech a sklonech cesty může být neocenitelná. Anebo pokud jste dosud šetřili síly a hodláte se posunout o pár míst vpřed, vám „baterkové stereo“ umožní pořádně to napálit…. a nerozbít si přitom hubu :-)
………a být viděn
Zdaleka největší nebezpečí hrozí od aut. Proto určitě oblékejte reflexní vrchní vrstvu, dělají je většinou tenké, takže nezahřejí, svítí odstíny žluté/zelené a nejlepší je, že se při osvícení světlomety vozu ještě více rozzáří, takže ani podnapilý řidič nemá sebemenší výmluvu vás přejet. Osobně bych volil spíše vestu nebo bundu s odpínatelnými rukávy, abyste mohli vrstvy navzájem libovolně kombinovat, například vestu s krátkým tričkem za červencového soumraku nebo dvě dlouhá trika plus vestu v únoru.
Kotníky lze ozdobit slušivými reflexními pásky. Přijdou na pár korun a k dostání jsou v cykloshopech či prodejnách pracovních oděvů.
Bledé luny svit
Pokud máte ten luxus, že se můžete vydat do přírody a běžíte otevřenou krajinou, oceníte úplněk a to jako pár dní před, tak i po něm. Když se totiž podaří běh za měsíčního světla, je to odměna. I zamračená noc je potom velice světlá, neboť mraky měsíční svit většinou propouštějí. Je-li k tomu sníh, nepotřebujete na řadu úseků ani světlo vaší baterky, nechte přírodu, ať se postará a rozzáří vám vaši pouť.
Ještě jeden faktor je potřeba zmínit, totiž strach. Samozřejmě že tma nekouše a spoustu chytráků-mužů bude tohle téma bagatelizovat, osobně jsem ale moc běžkyň v noci neviděl, a to proto, že se zkrátka bojí. Lze riziko případného nemilého setkání s potenciálním agresorem zredukovat? Zde je pár tipů:
- neposlouchejte hudbu
- naslouchejte okolí
- běhejte osvětlenými ulicemi
- v ruce eventuálně svírejte pepřový sprej (v ruce, ne v kapse!), rozhodnutá jej použít
- zdaleka se vyhýbejte zevlujícím osobám
- na podezřelou komunikaci nereagujte a vyhledejte očima únikový koridor, kterým vší silou v případě potřeby vyrazíte.
Jsou to spíš už katastrofické scénáře, zdaleka největšími riziky jsou "prozaické" podchlazení, úrazy dolních končetin vinou zlé došlapové techniky a automobily. Skoro všem lze dobře předcházet a půvab nočního výklusu si přes všechna protivenství naplno užít.
—————